Dennis: 3 weken PUUR rookvrij

Na meerdere stoppogingen kwam Dennis erachter wat zijn triggers waren én hoe hij die uit de weg kon gaan. Uiteindelijk is hij voor een belangrijke reden gestopt met roken: zijn jongens. 

Dennis is nu 3 weken gestopt met roken en gaat voor PUUR. Een stopdatum plannen heeft hem goed geholpen. ‘Ik zei tegen mezelf: “vanaf deze datum ga ik niet meer roken”. En als het moment daar is, dan stop ik ook!’. Ontdek hoe Dennis de eerste 3 weken heeft ervaren en ga ook voor een PUUR rookvrij leven. 

Dennis

(Groen gebladerte. Een man:)

MANNENSTEM: Als je tegen jezelf kan zeggen: Ik ga ermee stoppen en ik ga er alles aan doen om te stoppen, want ik wil het dan kan je van die verslaving af komen, denk ik.

(De man lacht. Beeldtekst: Dennis. 3 weken PUUR.)

DOOR RUSTIGE MUZIEK KLINKT HET GEKLIK VAN EEN CAMERA

DENNIS: Als ik iedere avond naar bed ga, dan denk ik: ik ga stoppen met roken en de volgende dag rook je gewoon weer stug verder.
Dan denk je: shit, weer gefaald, weer niet gehaald.
Op een gegeven moment denk je: fuck it, ik ga gewoon stoppen.
En ik ben niet lief voor mezelf en ik ga het gewoon doen.

(In een skatehal springt een jongen met z'n step.)

Wat ik heb gedaan, is: ik heb een datum geprikt voor mezelf en gezegd van oké, vanaf deze datum ga ik niet meer roken.
Dan kan ik me daar ook mentaal op voorbereiden.
En als het moment daar is, dan sta ik ook op van oké, dit is het moment, ik ga nou niet meer roken.
De main reason waarom ik gestopt ben, zijn mijn jongens.
Die wil ik gewoon nog heel lang zien en ik wil ze meemaken als ze groot worden en zo lang mogelijk bij ze blijven, zo lang ik kan en gewoon zelf supergezond blijven.

(Dennis is op kantoor.)

Ik ben een paar keer gestopt, dus ik weet wat de triggers zijn voor mij.
Het lastige was ook dat je iedere keer een feestje ging opzoeken of met mensen was die roken en ik probeer die triggers die probeer ik wel uit de weg te gaan.

(Hij loopt weg van z'n werkplek.)

Ik ben nu drie weken gestopt, maar ik weet dat er een moeilijk moment nog gaat komen.
In de beginperiode ben je echt dedicated en dan denk je van: nou, weet je, ik ga dit doen.
Na die twee maanden of net in die tweede maand begin je het echt te missen en dan begin je de handeling te missen en denk je van: ja, shit.
En dan is het moment om vol te houden.

(Hij werkt op de computer.)

En als je daaroverheen komt, heb ik gemerkt, dan wordt het een stuk makkelijker.

(Nu staat Dennis in een lift die naar boven gaat.)

DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER

En nou ik een rookvrij leven heb, ja, ben ik alleen maar blij en trots.
En ik kan ook aan mijn jongens laten zien van: zie je, met wilskracht lukt het gewoon.

(Beeldtekst: Word PUUR op jouw manier. Het logo van PUUR verschijnt. Eronder staat: puurrookvrij.nl.)

Past Dennis zijn manier ook bij jou?

Iedereen is anders en er zijn verschillende manieren om PUUR te worden. Dit is wat Dennis helpt:

  • Het plannen van een stopdatum. Vanaf deze datum stopte hij met roken. In de aanloop naar deze datum kon hij zich daar mentaal op voorbereiden. 
  • Dennis weet wat zijn triggers zijn en probeert deze uit de weg te gaan. Zo komt hij niet in de verleiding om toch te gaan roken.  

Dit zijn manieren die Dennis niet heeft gekozen, maar wel interessant voor hem kunnen zijn:

  • De gratis Stoplijn bellen. Als Dennis de Stoplijn had gebeld, had hij al zijn vragen over stoppen met roken kunnen stellen. 
  • Telefonische coaching. Dennis heeft meerdere stoppogingen gehad, maar is daarna toch weer begonnen met roken. Het had Dennis kunnen helpen om regelmatig met een stoppen-met roken-coach te bellen. Door de adviezen, tips en steun van een begeleider, was de kans om het stoppen vol te houden groter geweest.