Rookvrij op jouw manier

Iedereen is anders en iedereen stopt met roken op zijn eigen manier. Er zijn veel deskundigen, hulpmiddelen, initiatieven en apps die je kunnen helpen. Om PUUR te worden én te blijven. Goed om te weten: de meeste van deze mogelijkheden zijn gratis, doordat je verzekeraar in veel gevallen de kosten vergoedt. Welke manier past het beste bij jou?

Wat jou kan helpen om te stoppen

Ben je benieuwd welke manier van stoppen het beste bij jou past? Doe dan de test op ikstopnu.nl.

Witte tekst op lichtblauwe achtergrond: begeleiding en hulpmiddelen

Professionele begeleiding met hulpmiddelen, is de meest succesvolle manier om te stoppen met roken. Hulpmiddelen zoals wettelijk goedgekeurde nicotinevervangers (denk aan pleisters of kauwgom) of medicijnen (via de dokter) zorgen ervoor dat je minder last hebt van ontwenningsverschijnselen. Als je deze middelen gebruikt, verhoogt je stopkans met 50 tot 60%! Een stoppen-met-roken-coach, huisarts of groepstherapeut kan je op moeilijke momenten steunen en je helpen om je gewoontes te veranderen. Met begeleiding heb je een stopkans van 40 tot wel 77%. En, als je hulpmiddelen gebruikt én begeleiding krijgt, is je kans om succesvol te stoppen nog hoger.  In veel gevallen vergoedt je zorgverzekeraar de combinatie ‘hulpmiddelen met begeleiding’ vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar kan je vertellen of er een vergoeding is en of je zelf iets moet betalen. Je leest meer over stoppen met roken via begeleiding én hulpmiddelen op ikstopnu.nl.

Witte tekst op lichtblauwe achtergrond: een-op-een begeleiding

Via één-op-één begeleiding heb je gesprekken met een stoppen-met-roken-coach. Je bereidt je stopmoment samen met deze coach voor en krijgt in de eerste periode ook hulp. Zo kun je je verhaal delen, vragen stellen en tips en steun krijgen. Hierdoor is de kans groter dat het je lukt om te stoppen. In veel gevallen vergoedt de zorgverzekering deze vorm van hulp. Je zorgverzekeraar kan je vertellen of er een vergoeding is en of je zelf iets moet betalen. Wil je aan de slag met individuele begeleiding? Via de hulpkaart op ikstopnu.nl vind je een begeleider bij jou in de buurt. 

Witte tekst op lichtblauwe achtergrond: telefonische coaching

Als je voor telefonische coaching kiest, heb je gesprekken met een stoppen-met-roken-coach. Je krijgt adviezen, tips en steun van je begeleider tijdens jullie contactmomenten. Dit zorgt ervoor dat de kans groter is dat het je stoppen volhoudt. In veel gevallen vergoedt de zorgverzekering deze vorm van hulp. Je zorgverzekeraar kan je vertellen of er een vergoeding is en of je zelf iets moet betalen. Kom meer te weten over telefonische coaching op ikstopnu.nl.

Witte tekst op lichtblauwe achtergrond: groepstherapie

In groepstherapie stop je samen en tegelijk met anderen. Je vindt dan steun bij elkaar en bij de trainer en je kunt ervaringen met elkaar delen. Je hebt deze therapie meestal één keer per week, online of op locatie. In veel gevallen vergoedt de zorgverzekering deze vorm van hulp. Je zorgverzekeraar kan je vertellen of er een vergoeding is en of je zelf iets moet betalen. Kom meer te weten over groepstherapie op ikstopnu.nl.

Witte tekst op lichtblauwe achtergrond: online hulp

Er zijn online cursussen, games en veel ‘stoppen met roken’ apps om je te helpen stoppen met roken. Apps kunnen je steun geven en helpen om het vol te houden. Wat de verschillen zijn tussen de stoppen-met-roken-apps lees je op ikstopnu.nl. De meeste online hulp is gratis. Wil je meer weten over welke online mogelijkheden er zijn? Lees verder op ikstopnu.nl.

Wil je meer informatie over stoppen met roken, over het vinden van goede hulp of hulpmiddelen? Ga dan naar www.ikstopnu.nl of bel de gratis Stoplijn (0800-1995). De Stoplijn kun je op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bellen voor vragen over stoppen met roken.