Zo bereid je je voor

Veel mensen willen met roken stoppen, maar vinden het moeilijk om dat ook echt te doen. Hier lees je hoe je je kunt voorbereiden op stoppen met roken. De eerste stap is eigenlijk best makkelijk: kies een datum waarop je stopt met roken. Deel deze stopdatum ook met vrienden of familie, dan kunnen zij je steunen!

De eerste stap naar PUUR

Sommige mensen denken dat steeds minder roken de beste manier is om uiteindelijk te stoppen, maar dat is niet waar. Je kunt beter direct helemaal stoppen en voor PUUR kiezen. Je maakt dan eigenlijk een nieuwe afspraak met jezelf: ‘ik ga niet meer roken’. Maar vanaf wanneer gaat die afspraak in? Het is slim om een datum te kiezen. Hierdoor kun je naar dat moment toeleven en kun je wennen aan het idee dat je na die datum niet meer rookt. 

Zo plan je een stopdatum

Moeilijk is het niet om een datum te kiezen, maar het is wel heel erg belangrijk. Je legt daarmee voor jezelf vast dat jij een gezonder leven kiest. Daar mag je best trots op zijn! Deze tips helpen je bij het plannen van je stopdatum.

  • Wacht niet langer dan 4 weken, maar geef jezelf wat tijd om je voor te bereiden. De meeste mensen kiezen een stopdatum binnen 2 weken vanaf nu. Dat werkt het beste. 

  • Heb je een bijzonder feestje, ga je een dag uitwaaien aan het strand of is er een belangrijk moment de komende weken? Het kan fijn zijn om je stopmoment precies na zo’n gebeurtenis te plannen. 

  • Het kan goed zijn deze stopdatum met andere mensen in je omgeving te delen. Je voelt je dan verantwoordelijker om je afspraak na te komen en op die datum echt voor PUUR te gaan. Je kunt ook tegelijk stoppen met een vriend, collega of familielid. 

  • Schrijf de datum op je kalender of in je agenda. En laat het aan anderen weten door een appje te sturen aan je partner of een vriend of vriendin. 

  • Bedenk alvast iets leuks dat je jezelf gunt op je stopdatum. Als je door de eerste 24 uur komt, is de kans namelijk groter dat het je lukt om gestopt te blijven. 

Als ik één dag kan weerstaan, dan ben ik een stap verder naar vijf maanden zes maanden, nog een week, nog een maand, nog een jaar... Daar haal ik kracht uit.
Lees het verhaal van Osas

Op naar je rookvrije leven

Heb jij een stopdatum gepland? Gefeliciteerd! Je hebt de eerste stap naar PUUR gezet. Uit onderzoek blijkt dat als je je goed voorbereidt, de kans groter is dat je stoppoging een succes wordt. Er zijn verschillende manieren om je voor te bereiden. Op ikstopnu.nl lees je meer over begeleiding door een huisarts of coach bij je voorbereiding en welke hulp er in jouw buurt beschikbaar is. Je vindt er ook tips en oefeningen om je voor te bereiden op je stopdatum. Wat jij zelf kunt doen, vind je in het overzicht hieronder.

  • Waarom wil je stoppen met roken? Wat hoop je dat het oplevert? Schrijf je motivatie of redenen op briefjes en hang ze op plekken waar je vaak komt. Steuntjes in de rug als je straks een moeilijk moment hebt! Hier vind je de voordelen van stoppen met roken op een rij. 
  • Zorg dat je weet welke lichamelijke effecten je kunt verwachten tijdens de eerste maanden. Dan kun je de vooruitgang van je lichaam in de gaten houden en weet je dat tegenslagen erbij horen, maar ook weer voorbij gaan.
  • Wil je juist praten over hoe het stoppen gaat? Of wil je het er liever niet over hebben? Als mensen weten wat jij prettig vindt, kunnen ze jou beter steunen. 
  • Zorg dat je geen tabak of sigaretten meer in huis hebt op het moment van je stopdatum, zodat je niet in de verleiding komt. En je asbak of aansteker heb je straks gelukkig ook niet meer nodig!

Ik heb er af en toe behoefte aan, maar dan ga ik een blokje om lopen. Even mijn zinnen verzetten en verstand op nul.
Lees het verhaal van Jessica

  • Is dit niet de eerste keer dat je probeert te stoppen? Bedenk dan wat er goed ging en wat je moeilijk vond. Waardoor ben je toen weer begonnen? En wat kun je nu doen om dat te voorkomen?